Inloggen

 

 

 

 

 Hertog Logo Flat

 

Handleiding bericht op website plaatsen

De website van De Hertog is gemaakt met een Content Management Systeem (CSM) Het grote voordeel hiervan is dat je niet hoeft te programmeren om informatie op de website te zetten,maar dat je dat eenvoudig, net alsof je in Word aan het werk bent, kunt doen. Om de website te kunnen aanpassen moet je inloggen als lid. Daarnaast heb je dan de rechten nodig om inhoud toe te voegen. Deze zaken worden door de webmaster geregeld. In de bovenbalk op de website tref je het inlogformulier aan. Inloggen doe je met de door de webmaster verstrekte gegevens.

Als je bent ingelogd, kun je...

1. Een artikel (tekst en afbeeldingen) maken of aanpassen

2. Een activiteit toevoegen aan de activiteitenkalender.

Een artikel maken of een activiteit toevoegen gaat via het menu-item Leden --> Mijn gegevens;
Artikelen aanpassen kan door het artikel te openen en dan op het woord "Bewerk" te klikken.

Tip: ben je bezig met een nieuw artikel en wil je deze handleiding ernaast houden? Open dan twee vensters: één voor deze handleiding en één voor het artikel wat je wil schrijven.

 
Als je op de link “Nieuw Artikel ” klikt opent zich een nieuw venster met de z.g 
“Editor”. Zeg maar de WORD van het systeem. (zie Gebruikersmenu links onderaan).
Ook als je een artikel opent en op het "Bewerk" klikt, dan opent ook dit venster.


Dit is wat je ziet:
artikel bewerk 2

EERSTE TABBLAD: INHOUD

  1. De titel 
    Dit spreekt voor zich. Dit is de titel die straks boven de pagina komt te staan.
  2. Tekstveld 
    Type hierin je tekst voor het artikel. 
    LET OP: In geval van Kopiëren + Plakken (met name vanuit WORD) komt er veel “Opmaak 
    code“ mee. Dit moet weggehaald worden. Dat doe je met de knop “Gummen”. Zie hieronder bij uitleg over de knoppenbalk
  3. Met de knop Afbeelding kun je afbeeldingen in het artikel plaatsen.
  4. Met de knop Link kan een link naar een andere pagina of naar andere bestanden (b.v. PDF) in het artikel gezet worden.
  5. Door de knop Lees meer te gebruiken, knip je het artikel in twee delen. Het is een goede gewoonte om de aandacht te trekken met een korte introtekst en daarna "Lees meer" te gebruiken. Anders wordt de hele pagina door één artikel in beslag genomen. De uiteindelijke lezer zal een introtekst met een uitnodiging “Lees meer….” op zijn beeldscherm zien.

Voor een uitgebreide beschrijving van alle knoppen zie hieronder.

N.B. E- mail adressen kun je gewoon intypen; deze worden automatisch omzet naar een Mailto: link. Alle E-mailadressen op de site zijn beveiligd. Dat wil zeggen zij zijn voor een zoekrobot NIET als E-mailadres te lezen. Dit voorkomt SPAM.

Onder vul je nog een paar belangrijke zaken toe, die ervoor zorgen dat het artikel door lezers wordt gevonden op een logische plek.

TWEEDE TABBLAD: PUBLICEREN 

Categorie

De website is onderverdeeld in Categorieën zoals xx-berichten of xx-pagina's, Jouw artikel wordt straks opgeborgen in een bepaalde categorie dat je eenvoudig kunt kiezen d.m.v. het keuzemenu. Het is belangrijk dat je deze categorie goed opgeeft, het bepaalt waar een gebruiker van de website je artikel kan terugvinden. Voor de meeste menu-items kun je zo een artikel plaatsen, dat komt boven aan de webpagina te staan, of net onder een introductietekst.

Alias van auteur

Hier kun je de naam van de auteur ingeven als dit iemand anders is dan jezelf.

Status

Als je hier gedepubliceerd kiest wordt het artikel niet zichtbaar op de website. Pas als je gepubliceerd aanvinkt is het zichtbaar.

Tonen op de voorpagina?

Als je hier JA kiest is het artikel op twee plaatsen te zien: bij de categorie  EN op de voorpagina als nieuwsbericht bovenaan de pagina.

Start Publiceren

Dit is de datum vanaf wanneer dit artikel te lezen is op de website. Door op het kalendertje achter het invulveld te klikken kun je een datum invoeren.

Stop Publiceren

Dit is de datum tot wanneer dit artikel te lezen is op de website. Door op het kalendertje achter het invulveld te klikken kun je een datum invoeren. Dit is handig als een activiteit geweest is, dan gaat het automatisch van de site af. Als je dit veld LEEG laat, blijft een artikel er altijd op staan.


Zichtbaar voor

Hiermee bepaal je wie het recht heeft om een artikel te zien.

Publiek --> voor iedereen zichtbaar
Leden_View --> Alleen voor leden zichtbaar na inlog.

Annuleren Opslaan

Als je klaar bent klik je boven aan  op Opslaan.


TABBLAD 3 en 4 TAAL en META

Deze tabbladen hoef je niet in te vullen.


{slide=Afbeelding invoegen | green}

Ga eerst, in het tekstveld, op de plaats staan waar je de afbeelding wilt invoegen. Voor een standaard artikel is dat helemaal vooraan, vóór het eerste woord van het artikel. 
Door te klikken op de knop Afbeelding opent een nieuw venster. Je ziet nu de mappen op de server, zodat je een bestaande afbeelding kunt gebruiken. In de volgende paragraaf wordt uitgelegd hoe je een eigen afbeelding of ander document van je eigen PC kunt uploaden naar de IVN-server.

Let op
Om de site snel te houden is het advies om het formaat van een afbeelding op max 640x480 px te uploaden, beter nog 300 x 200 px. Als een afbeelding te goort is, duurt het laden te lang. Zo nodig kun je een afbeelding verkleinen door in het menu rechts van de afbeelding te klikken op "maak miniatuurafbeelding" (symbool met twee vierkantjes onder het oogje), dan komt er een nieuwe sub-map "Thumbnails", met daarin de verkleinde afbeelding. 

Let op
Upload een afbeelding met een zinnige naam, (dus niet IMG123456.jpg) zodat je die later ook kan terugvinden.

Let op:
Upload een afbeelding in de juiste map  

upload

 

Bestaande afbeelding invoegen
De map Algemeen is bedoeld voor documenten en afbeeldingen voor algemeen gebruik op de website. 
LET OP DAT JE DE JUISTE MAP KIEST VOOR UPLOAD

Op deze manier houden we de informatie overzichtelijk bij elkaar. 
Dus schrijf je een artikel voor een werkgroep, klik dan eerst op de map van die werkgroep om de foto’s te gebruiken. 
Klik je op een foto, dan komt de bestandsnaam automatisch in het veld : URL afbeelding te staan. De Beschrijving van de afbeelding komt straks bij de afbeeling te staan als je er met je muis over gaat. De Titel van de afbeelding kan gebruikt worden om als onderschrift te gebruiken (wel het vakje aanvinken).

Met Dimensies kun je de grootte van de afbeelding regelen. Met Uitlijning kun je aangeven of de foto LINKS of RECHTS moet uitlijnen.Ben je klaar, klik dan op INVOEGEN (helemaal onderaan) en je afbeelding staat in de tekst.Eventueel kun je een afbeelding vergroten / verkleinen door de hoeken te verplaatsen met de muis. 

Voor een standaard artikel kiezen we de volgende waarden:

- Afbeelding invoegen helemaal vooraan, vóór het eerste woord van het artikel.

- Dimensies breedte (eerste getal) : 300 (proportioneel aanvinken)

- Uitlijning links

- Marge Boven 0, rechts 10  links 0 en onder op 0 (gelijke waarden uitvinken).


Wil je een foto over de gehele breedte? dan kan je bij breedte ook 100% invullen.
Daarbij is het wel aan te bevelen dat je een langwerpige afbeelding gebruikt.

{slide=Afbeelding of document uploaden | green}

Hiermee kun je zelf foto’s of bestanden (zoals pdf) uploaden van je eigen PC naar een map op de server. Hiervoor moet je altijd eerst op de knop Afbeelding klikken (dus ook als het om b.v. een pdf-document gaat). Kies eerst een geschikte map waar je het bestand neer wil zetten, Links van het vraagteken staat een knop Uploaden, als je daar op klikt, kun je een bestand van je eigen PC selecteren; klik daarna op Upload. Als het om een afbeelding gaat, klik je op Invoegen. Als het om een PDF- of WORD-document gaat, klik je op Annuleren en ga je verder met de volgende stap, n.l. een link toevoegen.

bestand uploaden

 

{slide=Link toevoegen | green}

Hiermee kun je een link maken naar

  1. een andere pagina op deze website: kies onder Links Artikelen ...
  2. een pagina op een andere website: knip en plak het adres van de website in het vak URL
  3. naar een document (b.v. PDF) dat je hebt geüploadt: klik op de knop Bladeren rechts van het vak URL en selecteer het document in een van de mappen.

{slide=Uitleg knoppenbalk | green}

artikel knoppenbalk
De knoppenbalk doet je denken aan Word. En de meeste knoppen werken ook zo.


Bovenste balk
B Hiermee maak je tekst vet (Engels: bold  - sneltoets CTRL-B)
I  Hiermee maak je tekst schuin (Engels: italic - sneltoets CTRL-I)
U  Hiermee onderstreep je tekst (Engels: underline - sneltoets CTRL-U)

S  Hiermee kun je tekst doorstrepen
Streepjes Uitlijning van de tekst, volledig uitvullen, centreren,links of rechts uitvullen.

“  tekstformaat voor citaat

1/2/3: regels voorzien van volgnummer

3 bolletjes: regels voorzien van bolletje (bullet)

A: tekstkleur (standaard zwart)

marker: markeer tekst met kleur (b.v. geel markeren)


Middelste balk

Alle knoppen hebben te maken met het gebruiken van tabellen. Tabellen zijn soms handig als je tekst en afbeeldingen netjes onder elkaar wilt zetten in mooie kolommen.

Onderste balk

Afbeelding: afbeelding invoegen of bewerken - voor meer info zie de paragraaf Afbeelding invoegen

Kettingschakel: link maken naar een document of een andere webpagina - meer info zie de paragraaf Link toevoegen

Gebroken kettingschakel: link verwijderen

Anker: hiermee kun je in een tekst “ Ankerpunten” aanmaken, zodat je boven in de pagina een 
link kan maken naar een bepaald ankerpunt verderop in de tekst.

Schaar: knippen van geselecteerde tekst

Twee velletjes: kopiëren van geselecteerde tekst

Eén velletje op klembord: plakken van gekopieerde of geknipte tekst.

LET OP: In geval van Kopiëren + Plakken (met name vanuit Word) komt er veel "opmaakcode" mee. Dit moet weggehaald worden. Dat doe je met de knop “Gummen”. Zie ook de volgende knop 'alleen tekst plakken'

T: alleen tekst plakken (dus zonder ingebouwde code van b.v. WORD) 

Horizontale balk: de knop Lees meer knipt je het artikel in twee delen. Het is een goede gewoonte om de aandacht te trekken met een korte introtekst en daarna "Lees meer" te gebruiken. Anders wordt de hele pagina door één artikel in beslag genomen. De uiteindelijke lezer zal een introtekst met een uitnodiging “Lees meer….” op zijn beeldscherm zien.

Pagina-einde: afsluiting van je pagina

Gum: Gebruik het gummetje om storende opmaak uit een tekst te verwijderen. Selecteer hiervoor tekst in het tekstveld en klik daarna op het gummetje.

veger: code opruimen (?)

<>: broncode tekstverwerker - hiermee kun je de HTML code van jouw artikel bekijken en evt corrigeren.

{slide=Een activiteit toevoegen aan de activiteitenkalender| green}
"Activiteit toevoegen" is bereikbaar via het speciale menu Leden --> Nieuwe Activiteit.

Titel 
De titel van de activiteit, bijvoorbeeld: "roeiwedstijd"

Categorieën 
Net als bij de artikelen werken we met meerdere categorieën voor activiteiten. 

Toegangsniveau

Bep[aald wie dit kan zien. Zo nodig kun je bij de activiteit zelf nog de zin opnemen: "activiteit alleen voor leden".

Status

Normaal is de status "gepubliceerd".

Tekstveld

Zet hier een korte omschrijving van de activiteit.

Locatie 
Dit is de plaats waar de activiteit plaats vindt.Denk aan vertrekpunt en liefst met een adres en/of postcode (voor de navigatie).

Contact

Zet, zo nodig, je contactgegevens hier.

Start, Eind, tijdsduur

Zet hier de start- en eindtijd van de activiteit,

Herhaaltype

Vul hier je voorkeuren in voor activiteiten die regelmatig terugkeren.

{slide=Aanwijzingen voor het schrijven van web-teksten | green|closed}
Hier zijn een aantal tips om de communicatie via de website -de tekstuele informatie- zo efficiënt en effectief mogelijk te ordenen en weer te geven. Schrijven voor het beeldscherm vereist nu eenmaal andere randvoorwaarden dan schrijven voor papier. De lijst is zeker niet volledig, maar is een handreiking om teksten zo helder mogelijk over te brengen.


Doelstelling van een tekst 
• definieer zo nauwkeurig mogelijk de doelstelling van een tekst en realiseer je 
waarover je schrijft. (naar welke informatie is je doelgroep op zoek?) 
• wat is de boodschap? 
• baken een onderwerp duidelijk af 
• wat is de aard van de tekst: informatief, wervend,interactief 
• verplaats je in de lezer.
Als je van de lezer/bezoeker interactie verwacht, pas dan de zgn. AIDA-methode toe voor de opbouw van uw tekst. Trek de aandacht van de lezer en wek interesse op een zodanige manier op, dat de informatiewens groeit en uitmondt in actie. AIDA: A = attention, I = interest, D = desire, A = action.

Structuur van de tekst 
• voorzie de tekst van een kop (titel) die recht doet aan de inhoud. 
• gevolgd door een lead (inleiding) noodzakelijk voor iedere tekst of pagina. (direct onder de kop) De inleiding is kort, kernachtig en bevat de belangrijkste informatie en wekt de aandacht op. 
• deel je tekst op in bouwstenen, verdeel de bouwstenen in alinea’s (een bouwsteen is gemiddeld 4 tot 6 regels) (zie ook AIDA) 
• maak tekstblokken voor beeldscherm veel korter danvoor papier 
• maak gebruik van tussenkopjes (vet), voorzien van een kernachtig trefwoord 
• maak gebruik van witregels, ze verhogen de attentiewaarde 
• gebruik opsommingen (opsommingen komen in webteksten meer voor dan in papieren teksten, voorzie opsommingen van links) 
• breng een logische volgorde (rode draad) aan 
• zorg dat de tekst vindbaar is voor zoekmachines d.m.v. kernachtige woorden die te herleiden zijn tot het onderwerp

• vat lange teksten samen en neem een link op naar de volledige tekst als pdf-document of Word-document. 
• Gebruik interne links (ankers) op een pagina om heen en weer te springen tussen 
verschillende onderwerpen en boven en beneden op depagina. 
• Gebruik geen onderstrepingen, dit lijkt op een weblink.

Leesbaarheid 
• schrijf in de actieve vorm, niet lijdend en vermijd zoveel mogelijk voltooide deelwoorden. 
• vermijd tangconstructies 
• schrijf vanuit de lezer, de ontvanger van uw boodschap, schrijf niet zendergericht. 
• persoonlijk, direct aansprekend 
• helder, beknopt, kernachtig, to the point 
• concreet, niet abstract 
• eenvoudig met gangbare woorden (niet modieus, nietoubollig) 
• vermijd zoveel mogelijk jargon of afkortingen. 
• wissel lange en kortere zinnen af.

Tip 
Maak bij lange teksten gebruik van de “Nieuwe Pagina” mogelijkheid. 
Hierdoor wordt een tekst automatisch over meerdere pagina’s verdeeld en komt er een index bovenaan de pagina.

Checklist en pre-test
Check op: 
  leesbaarheid: aansprekend, inspirerend, origineel, prettig 
  volledigheid 
  overzichtelijkheid 
  feitelijke juistheid 
  correcte spelling en grammaticaal correct 
  interpunctie (leestekens) 
  contactgegevens: naam, telefoonnummer, E-mailadres

Leg je tekst voor aan de webredacteur als je twijfelt.

Correcties
De webredacteur heeft de bevoegdheid om teksten te corrigeren.