Wedstrijden
Bijna het hele jaar door kan je deelnemen aan wedstrijden over verschillende afstanden bij verschillende verenigingen in Nederland of in het buitenland. Wedstrijden kunnen onderverdeeld worden naar afstand of naar grootte en niveau van de wedstrijd. Zo zijn er regionale wedstrijden, nationale wedstrijden en internationale wedstrijden. Daarnaast is er nog een verdeling in boord-aan-boord wedstrijden en achtervolgingsraces. Bij een boord-aan-boord wedstrijd starten de ploegen naast elkaar, ieder in een eigen baan, vanuit stilstand. Bij achtervolgingsraces starten de ploegen achter elkaar aan in dezelfde baan met een aantal seconden startverschil, bijna altijd met vliegende start.
Hier vind je een overzicht van alle KNRB WEDSTRIJDEN.
Voorbeelden van wedstrijden
Er zijn een flink aantal wedstrijden die over langere afstanden gaan dan 2000 meter zowel op regionaal als nationaal niveau. Voorbeelden van deze wedstrijden zijn:
Nationaal: de Head of the River, de Heineken Vierkamp, de Skiffhead, de Spaarne lenterace, de Tromp boat races, Novembervieren etc.
Regionaal: Lingebokaal, Moordregatta, Army-regatta, Vechtrace, Markregatta, Ertveld Experience, etc. Deze wedstrijden worden meestal ROW genoemd = Roei Ontmoeting met Wedstrijdkarakter.
Internationaal zijn er ook een heleboel leuke wedstrijden. Je kunt ze vinden op de wedstrijdkalender van de FISA (de internationale roeibond). Meer informatie is te vinden op www.worldrowing.com.
De Nationale wedstrijden zijn grote wedstrijden met meer inschrijvingen en een hoger niveau van roeien dan de regionale wedstrijden.
Masters: 1000 meter boord-aan-boord
Daarnaast zijn er sinds 2012 in Nederland ook 1000 meter boord-aan-boord wedstrijden voor Masters. In 2013 is voor het eerst de Dutch Masters Open gehouden. Een nieuwe wedstrijd over 1000 meter voor masters met het volledige FISA masters programma. Deze wedstrijd wordt gehouden op de watersportbaan in Tilburg.
Het hoogste niveau wat Masters roeien betreft vind je op de nationale en de internationale wedstrijden. De World Rowing Masters Regatta is het grootste roei-evenement ter wereld. Het zijn de wereldkampioenschappen voor Masters over 1000 meter, zij het dat niet een knock-out competitie gevaren wordt met alle deelnemers maar dat de wedstrijd onderverdeeld wordt in heats. Op deze manier wint theoretisch 1 op de 6 deelnemers een blik. Het evenement duurt 4 dagen. Masters kunnen in een groot aantal velden starten. Meer informatie over Masters wedstrijdroeien is te vinden op de website van de KNRB. Met vragen kun je ook terecht bij de wedstrijdcommissaris.
Wedstrijdkalender
Elk jaar publiceert de KNRB (Koninklijke Nederlandse Roei Bond) een wedstrijdkalender waar alle wedstrijden op staan die dat jaar gehouden worden. De wedstrijdkalender is te vinden op de website van de KNRB: Wedstrijdkalender / evenementen.
Inschrijven
Alle Inschrijvingen van Hertog-ploegen gaan via de WedstrijdCommissaris. De inschrijving voor een wedstrijd dient 4 weken (tot uiterlijk 2 weken) voor de wedstrijddatum te worden gedaan door het
INSCHRIJFFORMULIER wedstrijden volledig in te vullen en te mailen naar de wedstrijdcommissaris via
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Elk veld heeft een NUMMER wat je volledig moet invullen op het formulier. We moeten zoeken op nummer en bij sommige wedstrijden zijn er >500. Op een getalletje zoeken is dan wel zo fijn. Zijn er meerdere heats, geef dan je voorkeur aan.
Vul eerst de ACHTERNAAM in, daarna de voornaam. We moeten zoeken op achternaam, dus voornaam is minder van belang.
Op basis van de inschrijvingen wordt de verdeling van de boten gemaakt. De contactpersoon van de ploeg ontvangt altijd binnen enkele dagen een bevestiging van ontvangst.
4 weken tijdsruimte is prettig omdat:
- Aangezien een ploeg niet altijd in zijn/haar voorkeursboot een wedstrijd kan roeien, is er in de periode vóór de wedstrijd nog genoeg gelegenheid om enkele malen te trainen in de (toegewezen) wedstrijdboot en zo nodig de (hoogte van de) afstelling aan te passen.
- Dan heeft de wedstrijdcommissaris voldoende tijd om het botentransport te regelen (BWC of eigen botenwagen, waarvoor de ploegen zelf de chauffeur regelen) en schrijft zij de ploegen in via het KNRB-inschrijfprogramma.
- Dan is duidelijk welke boten naar de wedstrijd gaan en kan de wedstrijdcommissaris deze tijdig blokkeren in het reserveersysteem. Hiervoor wordt een marge genomen t.b.v. transport. Zodra dag/tijdstip van het transport bekend is, kan de reservering zo nodig deels worden opgeheven.
Ploegen die voor het eerst deelnemen aan een externe wedstrijd mogen dat alleen onder begeleiding van een coach en met een stuur die bij voorkeur eerder wedstrijden heeft gestuurd of geroeid.
Voor de wedstrijd ontvangt de contactpersoon detailinformatie over de wedstrijd. Vaste onderdelen hierin zijn:
- Informatie over het botentransport
- Informatie over de wedstrijd
Inschrijfgeld
Het inschrijfgeld voor wedstrijden wordt door de roeiers zelf betaald. Afhankelijk van de wedstrijdorganisatie moet het inschrijfgeld (meestal) vooraf betaald worden of soms op de wedstrijddag zelf. De wedstrijdcommissaris houdt bij wie er naar welke wedstrijd gaat en wat het inschrijfgeld is.
Indien dit vooraf betaald moet worden, wordt dit door de penningmeester van de vereniging gedaan en krijgen de roeiers een aantal keren per jaar een overzicht van de kosten, waarna de penningmeester overgaat tot inning van de wedstrijdkosten.
Indien het inschrijfgeld ter plekke moet worden betaald krijgen de contactpersonen van de ploegen daarover van te voren bericht van de wedstrijdcommissaris. De kosten voor het botentransport worden gedeeld. De vereniging draagt bij in de kosten, zie tabblad protocol.
Om de betalingen efficiënt te laten verlopen werken we met machtigingen tot automatische incasso. Dit betekent dat alleen ploegen voor wedstrijden worden ingeschreven als de penningmeester van de desbetreffende ploeg een machtiging voor automatische overschrijving heeft afgegeven aan de penningmeester van de vereniging. Om te zorgen dat dit vlekkeloos verloopt is het noodzakelijke dat het ploegprofiel up-to-date gehouden wordt, en er altijd een ploegpenningmeester in het profiel staat, die een machtiging heeft afgegeven aan de Penningmeester van de vereniging.
Machtigingskaarten zijn verkrijgbaar in de Hertog Inn.
Wedstrijdcontract
Sinds 1 januari 2013 is het verplicht een Wedstrijdcontract getekend te hebben om aan wedstrijden deel te kunnen nemen. Zonder wedstrijdcontract kunnen roeiers, coaches en stuurlieden niet ingeschreven worden voor een wedstrijd. Zie verder onder het tabblad Wedstrijdcontract.
Botentransport
Per wedstrijd bepaalt de wedstrijdcommissaris of de boot met een transport van de BotenwagenCompagnie Thêta (BWC, rijdt vooral op nationale wedstrijden) meegaat of dat de boot met de eigen botenwagen naar de wedstrijd vervoerd wordt (afhankelijk van marathon-vraag en/of beschikbare chauffeurs).

Het voordeel van rijden met de eigen botenwagen is flexibiliteit, en de boten zijn minder lang weg. Echter het gebruik van de eigen botenwagen voor een Marathon gaat voor en niet iedereen kan/wil met een botenwagen rijden. Eigen benzinekosten hoeven niet altijd lager te zijn dan de kosten van het vervoer door de BWC. Meerdere aspecten moeten tegen elkaar afgewogen worden. Ruim op tijd inschrijven voor een wedstrijd is dus noodzakelijk om goede transport afwegingen te kunnen maken.
Afriggeren en schoonmaken
Voordat een boot op transport kan moet hij afgeriggerd worden, moeten de luchtkasten dicht zijn en moeten de bankjes uit de boot gehaald worden. Het moment van afriggeren wordt zo gepland, dat andere gebruikers hier zo min mogelijk last van hebben.
Sla de bankjes er niet met geweld uit. Als een bankje er moeilijk uit gaat, verwijder dan de voorstops met een schroevendraaier, rijdt het bankje van de slidings af, en schroef de voorstops weer vast. Je voorkomt hiermee dat de wieltjes beschadigd raken (nieuwe wieltjes zijn erg duur) en dat de klemmen om de bankjes in de boot te houden niet verbuigen en gaan aanlopen. Hierdoor gaat het materiaal veel langer mee. Een goed alternatief is om de bankjes met een elastiek te fixeren en in de boot te laten. Vraag aan de wedstrijdcommissaris hoe dat moet.
Maak voor het transport de boot goed schoon en vergeet daarbij de slidings niet. Let er ook op dat alle moeren van de riggers goed vastzitten zodat die onderweg niet van de boot af trillen.
Op- en Afladen: 2 personen per ploeg
Alle ploegen die naar een wedstrijd gaan zorgen er voor dat er tenminste 2 personen per ploeg aanwezig zijn bij zowel het opladen als het afladen. Iedere ploeg is hierbij verantwoordelijk voor zijn eigen boot. Maken meer ploegen gebruik van dezelfde boot, dan stem je onderling af wie wanneer komt opladen of afladen.
Zorg er daarbij voor dat er een persoon per ploeg aanwezig is die controleert of alle riemen, riggers, drukstangen, singels en bankjes meegenomen worden. Dit geldt natuurlijk ook voor het opladen na de wedstrijd op de wedstrijdlocatie en voor het afladen na de wedstrijd op de Hertog.
Bevestig aan alle onderdelen een bordje met ‘RV de Hertog’, zeker voor de terugreis, of controleer of de spullen voorzien zijn van een Hertog sticker. Bind riggers en drukstangen in pakketjes van maximaal 4 bij elkaar. Bankjes kunnen met de wieltjes naar binnen ook in pakketjes van vier bij elkaar gebonden worden. Zo raken er geen spullen kwijt.
Na het afladen moeten de boten direct weer opgeriggerd en schoon in de loods gelegd worden zodat ze direct weer gebruikt kunnen worden.
De ploeg is zelf verantwoordelijk voor het afriggeren, opladen bij de Hertog, af- en opladen bij de wedstrijd, afladen bij de Hertog en het opriggeren van de boot.
De vuistregel is: afhankelijk van het aantal ploegen dat deelneemt aan de wedstrijd zijn er minimaal 2 personen per ploeg aanwezig bij het op- en afladen.
- Gaat er 1 ploeg naar een wedstrijd: 100% van het aantal roeiers in de boot moet aanwezig zijn (voor de 8 volstaat 6 pers.)
- Gaan er 2 ploegen naar een wedstrijd: 50% van het aantal roeiers in de boot zijn aanwezig
- 3, 4 of 5 ploegen naar een wedstrijd: 2 roeiers per ploeg zijn aanwezig
- 6 of meer ploegen naar een wedstrijd: 25% van het aantal roeiers in de boot zijn aanwezig
Op de website van de BOTENWAGENCOMAGNIE (BWC) wordt een aantal dagen voor de wedstrijd het laadschema gepubliceerd. Ook vind je er meer informatie over het klaar maken van de boten voor transport. Het is niet de bedoeling dat roeiers zelf de BWC bellen, de wedstrijdcommissaris is de vaste contactpersoon.
Boten reserveren
Het afschrijven van een boot voor een wedstrijd gebeurt door de wedstrijdcommissaris. Deze afschrijving heeft voorrang boven het recht op voorafschrijving dat veel ploegen hebben op verschillende boten. Dit is nodig om het voornemen om het wedstrijdroeien te stimuleren ook te kunnen realiseren.
Inschrijven voor wedstrijden dient uiterlijk tot 2 weken vóór de wedstrijddatum te gebeuren. Het kan voorkomen dat een ploeg met voorafschrijving zijn boot voor over 2 weken reserveert en dat, vanwege wedstrijd van een andere ploeg, deze voorafschrijving vervolgens wordt geannuleerd. Hier geldt dus niet ‘wie het eerst komt het eerst maalt’ maar gaat de wedstrijdreservering voor. Dan is er nog voldoende tijd voor de thuisblijvende ploeg om uit te wijken naar ander materiaal of een ander trainingstijdstip.
Wedstrijdkist
Hier vind je een document met een voorstel voor nuttig gereedschap als je meedoet aan een wedstrijd.
Blikkenlijst
De blikkenlijst geeft een overzicht van de door Hertogploegen gewonnen blikken vanaf 2011.
Open hier: De BLIKKENLIJST (Excel bestand). Op het eerste tabblad staat de blikkenlijst. In de tweede kolom staat de ‘ranking’. Hoe meer blikken je hebt, hoe hoger je in deze ranking komt te staan. Op de overige tabbladen staan de blikken per jaar, voor zover bekend.
Uitleg over de blikkenlijst
Als je een roeiwedstrijd wint dan krijg je een 'blik'. Een blik is een medaille en wordt alleen uitgereikt aan de ploeg die eerste wordt op een wedstrijd. Tweede en derde plekken tellen niet, behalve bij de senioren op wereldbekers, wereldkampioenschappen en Olympische spelen. Een blikkenlijst is dus een lijst waarop de overwinningen van de leden van de vereniging op roeiwedstrijden bijgehouden worden.
Een blik wordt opgenomen in de lijst indien:
- Het blik is gewonnen in een veld met minimaal drie deelnemers in de betreffende categorie
- Het blik is toegekend voor de ploeg met de snelste tijd in die categorie, en niet door het toepassen van correctiefactoren voor leeftijd of boottype (tenzij beiden uitgereikt worden).
- Het blik is gewonnen door een roeier of stuur die op dat moment lid is van de Hertog.
Er zijn 4 verschillende blikken en die geven een aantal punten voor de ranking:
- op internationale wedstrijden (4 punten)
- op nationale wedstrijden (3 punten)
- op regionale wedstrijden (2 punten)
- en stuurblikken (1 punt)
Een roeier met 3 blikken op nationale wedstrijden (9 punten) staat daardoor hoger in de ranking dan iemand met 5 stuurblikken (5 punten). Heb je een gelijk aantal punten dan sta je ook gelijk in de ranking. Nu is de bedoeling natuurlijk om hoger in de ranking te komen. Dit doe je in de eerste plaats door harder te gaan roeien, maar ook door meer wedstrijden te gaan starten en daardoor je kansen te vergroten. Of door ook eens een nationale wedstrijd te proberen en niet alleen regionale wedstrijden te roeien, enzovoort.
Uiteraard kunnen we ook blikken in de lijst opnemen die in eerdere jaren gewonnen zijn: stuur daarom de uitslagenlijst van de betreffende wedstrijd door naar de wedstrijdcommissaris en je blik wordt toegevoegd. Vergeet daarbij niet namen van alle ploeggenoten inclusief de naam van de stuur door te geven.
Sportkeuring
Sportkeuring
De KNRB raadt iedere deelnemende roeier dringend aan een sportkeuring te ondergaan. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de roeier. Informatie van de KNRB betreffende de sportkeuring kun je vinden op KNRB.nl/voor-roeiers/
Botentoewijzing
Neem voor advies over welk veld en in welke boot het beste gestart kan worden contact op met de wedstrijdcommissaris. De meeste ploegen zullen als voorkeur de boot opgeven waar ze gebruikelijk in trainen, maar als twee ploegen in hetzelfde veld in dezelfde boot willen starten kan dat problemen opleveren. De wedstrijdcommissaris bepaalt uiteindelijk, zo nodig in afstemming met de commissarissen roeien en materiaal, de indeling die uiterlijk 2 weken vóór de wedstrijd plaatsvindt. Vroege inschrijving helpt dit soort situaties tijdig te kunnen oplossen. Het volgende wordt in de overweging meegenomen:
- niveau van de wedstrijd: hoe hoger, hoe belangrijker beter/passend materiaal
- ambities/wedstrijdplan van de ploeg
- te verwachten succes in het veld
- mogelijkheid om uit te wijken naar vergelijkbaar materiaal
Mochten ploegen vervolgens onderling toch tot andere afspraken komen, dan kan daar rekening mee gehouden worden.
Veiligheid
Boegbal en heelstrings
In de KNRB reglementen staat
• dat er altijd een boegbal stevig op de boot moet zitten
• dat je zonder je handen te gebruiken je voeten uit het voetenbord moet kunnen krijgen.
Boten met schoenen zijn om deze reden voorzien van zgn. 'heel strings'. Deze heel strings mogen niet langer dan 7 cm zijn en moeten stevig vastzitten. Nadrukkelijk wordt erop gewezen dat een heelstring van minder dan 7 cm niet automatisch betekent dat deze veilig is. De kern van het veiligheidsregel is dat de roeier onmiddellijk met zijn voeten los moet kunnen komen uit de schoenen in geval van omslaan, zonder zijn handen te gebruiken.
Als de roeier veters of klittenband los moet maken om zijn voeten te bevrijden moeten deze met één handbeweging te openen zijn, de 'single hand release'.
Vrijwel altijd worden boten bij wedstrijden gecontroleerd. Als de boegbal, heel strings of single hand release niet in orde zijn mag je niet starten! Controleer dus of alles in orde is voordat de boot op transport gaat, niet alleen voor de wedstrijd, maar ook voor trainingen in 's-Hertogenbosch.
Masters categorieën
Hoe zit dat nu met dat veteranen roeien?
In de roeisport mag je al in de veteranencategorie wedstrijden starten vanaf het jaar waarin je de leeftijd van 27 bereikt. Ben je dus in 2013 nog 26 maar wordt je bijvoorbeeld in december 27 dan is 2013 het eerste jaar waarin je in het veteranenveld mag starten. Er wordt in het roeien altijd uitgegaan van het jaar waarin je de leeftijd bereikt. Dat wil niet zeggen dat je in de veteranencategorie moet starten. Je mag net zo lang bij de senioren blijven roeien als je wilt. Zo zie je op Olympische spelen soms roeiers van bijna 40 en zouden Hertog-veteranen best op Nationale wedstrijden over 2000 meter mogen meedoen.
De internationale term voor veteranen is ‘Masters’.
In Nederland worden de termen door elkaar gebruikt en wordt met de naam ‘Masters’ meestal de groep veteranen aangeduid die op de 1000 meter boord aan boord wedstrijden uitkomen. De wedstrijdroeiers onder de veteranen dus.
De veteranencategorie is weer onderverdeeld in leeftijdscategorieën. De jongste categorie is veteranen A. In deze categorie mogen in principe alle veteranen uitkomen, zolang ze dus maar 27 jaar of ouder zijn. Je mag als oudere veteraan altijd in de jongere categorieën starten. Hieronder zijn alle categorieën aangegeven:
A: 27 t/m 35, B: 36 t/m 42, C: 43 t/m 49, D: 50 t/m 54, E: 55 t/m 59, F: 60 t/m 64, G: 65 t/m 69, H: 70 t/m 74, I: 75 t/m 79, J: 80 t/m 84, K: 85 en ouder
Als je in een ploeg roeit, dan geldt de gemiddelde leeftijd van alle roeiers. De leeftijd van de stuur telt hierbij niet mee. Vergeet hierbij niet de leeftijd te nemen die de roeiers dat kalenderjaar gaan behalen en niet de leeftijd die ze op dat moment hebben. Vergeet ook niet dat alle roeiers minimaal 27 moeten zijn.
Bijvoorbeeld een dubbelvier wil meedoen aan de Head. De roeiers worden in dat jaar 28, 40, 44, 30 jaar oud. Samen is dat 142 en gemiddeld dus 35,5. Dit mag je niet naar boven afronden dus gemiddeld is deze ploeg 35 jaar en dus nog net veteranen A. Het jaar daarna zijn dezelfde roeiers gemiddeld 36,5 en dus veteranen B.
Veteranen kunnen dus in theorie aan alle wedstrijden deelnemen die niet voor junioren of senioren B (tot 23 jaar) bestemd zijn. In de praktijk roeien ze echter meestal lange afstanden in het voor- en najaar en soms ook boord-aan-boord over 1000 meter. Heb je nog vragen over veteranenroeien, stuur dan een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Wedstrijdcontract
Sinds 1-1-2013 werkt de KNRB met het wedstrijdcontract. Dit is de opvolger van de Schone Sportverklaring (SSV). Meer info via:
KNRB wedstrijdcontract. Zonder een (digitaal) getekend wedstrijdcontract kan je NIET ingeschreven worden voor een wedstrijd.
Sinds 2014 is het wedstrijdcontract digitaal en werkt het als volgt: In de loop van januari ontvangen alle nieuwe leden van de vereniging een e-mail vanuit de KNRB met daarin de link naar jouw persoonlijk wedstrijdcontract. Dit contract kun je digitaal ondertekenen en terugsturen naar de KNRB. Dit is een eenmalige actie want het contract wordt elk jaar stilzwijgend verlengd.
Zij-instromers die gedurende het jaar lid worden, zullen handmatig ingevoerd worden in de KNRB-administratie en direct de e-mail met de link naar het wedstrijdcontract ontvangen.
Heb je gewetensbezwaren of zijn er andere redenen (bijv. gebruik medicijnen) waardoor het voor jou onmogelijk is het contract te tekenen, neem dan contact op met de commissaris roeien.
Voor alle wedstrijden waarvoor de inschrijving verloopt via het KNRB-inschrijfprogramma is een wedstrijdcontract verplicht. Dus ook voor de Ertveld Experience, 11-stedentocht, alle ROW’s (Roei Ontmoeting met Wedstrijdkarakter), bijv. Lingeregatta en nationale wedstrijden, bijv. Head. Zonder wedstrijdcontract is het onmogelijk om ingeschreven te worden voor een wedstrijd. Dit geldt zowel voor roeiers, coaches als stuurlieden.
Wedstrijdkleding
Wedstrijdkleding
Tijdens een wedstrijd is het verplicht in het wedstrijdtenue van de vereniging te starten. Hierdoor zijn de ploegen goed te herkennen door kamprechters en toeschouwers.
Het Hertogtenue bestaat uit:
- Hertog shirt met zwarte broek of
- Hertog roeipakje
De roeiers (en stuur) moeten er hetzelfde uitzien, dus:
- Allemaal een pakje òf een Hertog-shirt
- Indien een ondershirt of trainingsbroek, dan allemaal in dezelfde kleur.
- Indien een petje, dan allemaal in dezelfde kleur.
Tijdens het oproeien mag je een trui of jack dragen. Soms moet daar dan een extra rugnummer op gespeld worden.
Protocol Kosten
In deze notitie is kort aangegeven hoe het botentransport bij wedstrijden geregeld is, en hoe wordt omgegaan met de verdeling van kosten.
Opties voor botentransport
Bij wedstrijden regelt de commissaris wedstrijden het botentransport. In essentie zijn er vier opties:
- BotenWagenCompagnie (BWC)
- Eigen botenwagen
- Derden (andere vervoerders)
- Vervoer met eigen auto (zonder botenwagen) voor anderen dan jezelf
De voorkeur ligt bij optie 1 en 2. Optie 2 heeft de voorkeur bij een beperkt aantal boten en bij een situatie waarin BWC niet rijdt. Laatste is het geval bijvoorbeeld bij de Armyregatta. Optie 3 is minder aantrekkelijk omdat derden vaak een hogere vergoeding vragen voor transport dan BWC. Optie 4 is aantrekkelijk als het om wedstrijd gaat waar slechts één skiff aan deelneemt.
Kosten botentransport
Er zijn afspraken gemaakt over de bijdrage van de vereniging aan wedstrijden. Deelnemers betalen zelf het inschrijfgeld. Voor botentransport zijn de volgende afspraken gemaakt:
- BotenWagenCompagnie (BWC): de vereniging betaalt 50% van de transportkosten.
- Eigen botenwagen: de vereniging stelt de botenwagen ter beschikking. Ploegen regelen zelf de kosten voor brandstof.
- Andere vervoerders (zoals Peter Klomp of DeWiDo): vereniging betaalt 50% van de transportkosten.
- Vervoer skiff met eigen auto (zonder botenwagen) voor anderen dan jezelf: werkwijze conform 1, BWC.
Voor de opties 1 t/m 3 levert de vereniging een bijdrage. Nu is optie 3 niet aantrekkelijk. Noch voor de vereniging, noch voor de roeier. De kosten bedragen meestal honderden euro’s. Zeker als het om één boot (skiff) gaat, drukt dat zwaar op de portemonnee. Optie 4 is dan in organisatie en financieel aantrekkelijk.
RV De Hertog heeft de Omnibus Agreement (OA) van de KNRB getekend, zie HIER voor meer informatie.
De OA is een overeenkomst die de verenigingen individueel met de KNRB hebben gesloten om dubbele verzekering bij het transport van boten te voorkomen. Verenigingen zijn namelijk via hun vlootverzekering al verzekerd voor schade aan hun eigen boten tijdens transport.
Door het agreement te tekenen geven ze aan eventuele schade op hun eigen verzekering te claimen en die niet op de vervoerder te verhalen. Verenigingen moeten het Omnibus Agreement bij de bond ondertekenen en aan hun verzekeraar melden.